vrijdag 24 augustus 2012

Palen en ballen

Hihi, de titel van vandaag zou kunnen verwijzen naar voetbal (het seizoen is weer begonnen, óók voor mijn oudste zoon), maar ik heb het over mijlpalen. Na een Weight Loss Surgery komen de mijlpalen vanzelf. Soms refereren ze aan 'oude tijden/activiteiten', soms naar maten/gewichten die je niet eens meer weet te herinneren. Soms stel je ze in de loop van de tijd bij, soms brengen anderen een mijlpaal onder de aandacht..... Vandaag was er voor mij weer één. In gewicht èn in maat! Oh my God!

Eerder deze week heb ik al verteld hoe ik werd verleid door de Manon Café-bonbons; wel, op deze vrije dag moest ik gewoon een gezondere variant creëren! En dat is gelukt!

Eerst heb ik vanmiddag heerlijk genoten van mijn lunch, scrambled eggs met zalm en tomaat. Wat cherry-tomaatjes en gerookte zalmfilet fijnsnijden. Beetje kokosolie verwarmen in koekenpan en tomaatjes zacht bakken, dan de zalmsnippers toevoegen en gelijk daarna een geklutst eitje. Goed doorroeren en direct vuur laag zetten. Helaas had ik geen dille meer in huis, dus heb ik er wat fijngesneden bieslook over gestrooid en wat Herbamare.

Daarna was het tijd om mijn Café Brownies te gaan maken, een variant op de eerder gemaakt Brownie Bonbons. En 's middags bij de thee heb ik er gelijk één geproefd, I love it! Als je net zo gek bent van koffie als ik, en af en toe een gezond snoeperijtje wenst.... This is yours!

Café Brownies:

  • 75/100 ml Ricotta
  • 1 tl instant koffie
  • 1 tl agavesiroop
  • 3/4 kop rozijnen
  • 10 Medjool dadels (3/4 kop, indien droog, eerst even half uurtje laten weken in laagje water)
  • 1 tl cacao en 1 tl Herbalife chocolade (shake-poeder)
  • 1/4 kop geschaafde kokos
  • handje hazelnoten, zonder vlies, in droge koekenpan geroosterd
Mix de Ricotta samen met de agavesiroop en instantkoffie glad (m.b.v. staafmixer/keukenmachine). Zet het even apart in de koelkast. Mix de rozijnen, dadels, kokosschaafsel, cacao en shakepoeder in de keukenmachine tot een pasta-achtige substantie. Je kunt dit het beste doen met de 'pulse-knop'. Houd 9/10 hazelnoten apart (aantal bonbons dat je wilt maken) en maal de overigen fijn in de keukenmachine. Neem 1,5 tl rozijnenpasta in je hand en druk er de vorm van een plat koekje van, neem het van de ene hand over naar de andere hand, dan blijft het niet zo plakken. Doe met een theelepel een klein dotje van de Ricotta-crème in het midden, druk er een hazelnoot in en doe er nog een dotje crème op. Sluit het koekje, plak de randen zo goed mogelijk aan elkaar en draai er een balletje van. Maak zo ook de andere balletjes. Doe als laatste de gemalen hazelnoten op een schoteltje en rol de balletjes erdoorheen. Serveer ze in een mini-cupcake vormpje. Met deze hoeveelheid kun je ongeveer 9-10 bonbons maken.

Ik ben niet zo van het 'vieze handen-werk', en dat is dit zeker wèl een beetje, maar het eindresultaat is zeker de moeite waard! À la het plakken en knippen zoals vroeger op school hihi! Vanaf nu loop ik lachend Leonidas voorbij.... Jij ook?

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten