maandag 6 augustus 2012

Ba-zonder-mi

Het was een heerlijke zondag, gisteren! Lekker uitgeslapen (jaja, zelfs de kindjes tot ruim 09.00 uur), rustig aan gedaan en 's avonds nog gewerkt (halve avond-/ nachtdienst). Altijd weer een uitdaging, want hoe doe ik dat dan met eten enzo?

Om te beginnen, start ik de dag met een glas water met citroensap. Vervolgens hebben we 'uitgebreid' ontbeten, voor mij was dat een half gekookt ei en een half roggerondje met appelstroop en kaas, heerlijk! Later op de ochtend koffie met een stukje 'candybar' (gemaakt door vriendlief) en enkele glazen water. 's Middags heb ik heerlijke creamy komkommerrolls gemaakt, daar heb ik er 3 van op. Samen met een glas rabarber/aardbeismoothie een prima lunch! Gisteren had ik al een aantal groenteballetjes gebruikt voor mijn Indian Pikky Balls, vanavond heb ik een aantal verwerkt in de bami. Het is leuk om te merken dat ik met 1 verpakking balletjes wel 3 maaltijden kan maken! Het is een uitdaging om deze iedere keer op een totaal andere manier te verwerken, zodat het steeds anders smaakt! Deze keer ook weer prima gelukt! De andere gezinsleden wilden graag bami eten, ik heb er voor mezelf een ba-zonder-mi van gemaakt, zie onderstaand recept! Het was smullen!

's Avonds begon dus feitelijk mijn 'werkdag', en heb ik er met name op gelet voldoende te drinken (ik heb thee, cappuccino, versgeperste groentensap en water op). Wat rabarbercompote met een schepje yoghurt en een biologische choco-rijstwafel hebben de maag verder gevuld.

Transformeer leftovers tot totaal iets nieuws, je zult zien dat het nóg beter smaakt! Probeer het uit!

 

Creamy komkommerrolls:


  • plakken komkommer, in de lengte in lange plakken geschaafd met een kaasschaaf
  • Roomkaas (light of volvet, dat is je eigen keuze), vermengd met 1 el Sås Senap & Dill-saus (Ikea, love it)
  • plakken gerookte zalm
Plakje gerookte zalm leggen op plakje komkommer en licht bestrijken met roomkaasmengsel. Oprollen en vastzetten met prikker! Heerlijk als lichte lunch of als borrelhapje!

Ba-zonder-mi:

  • 5 groenteballetjes (Tivall)
  • bakje taugé
  • 1 el bamigroenten (uit pakket), of andere groenten naar smaak (bv. spitskool, prei....)
  • 1 el bamikruiden (uit zakje, bamimix)
  • 1/2 geklopt ei
Marinade:

  • 2 el Ketjap Manis
  • 1 tl Ketoembar, Djahé, Koenjit en Djintan (Conimex)
  • 1 teen knoflook, fijngeperst
Mix de ingrediënten voor de marinade in een schaaltje door elkaar, doe de balletjes erbij, dek af en laat even staan. Verwarm een el wokolie in een wok en bak de balletjes even aan, vervolgens op hoger vuur de groenten en helft van taugé en kruidenmix erbij doen en roerbakken. Op het laatst de andere helft van de taugé erbij en het 1/2 geklopt eitje. Door een gedeelte van de taugé als laatste toe te voegen blijft deze heerlijk krokant. Goed doorroeren en klaar is de low-carb bami!

Heerlijk met wat Seroendeng erover! Enjoy!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten