zondag 12 augustus 2012

Carpe Diem

... Een motto die op mijn lijf geschreven is! Gelukkig denkt vriendlief er net zo over, en zo kan het gebeuren dat we dit weekend zomaar in Noord-Frankrijk belandden en 2 heerlijke dagen hebben gehad. Mijn 2 zoons waren dit weekend uit logeren; quality-time met z'n tweetjes dus!

Zaterdagochtend vroeg in de ochtend zijn we vertrokken en het leek me wel zo wijs om wat eten/drinken mee te nemen. Tijdens de vakantie een aantal weken geleden, heb ik nl. gemerkt dat ik het, als post-WLS'er, best wel eens lastig vind om 'goede' voeding te vinden. Lang niet alles valt goed, tenslotte... Lees verder en hopelijk helpen mijn tips je een eind op weg, mocht dit voor jou ook een bekend fenomeen zijn... Tip 1: als je weet dat je op reis gaat, probeer eten/drinken voor onderweg of op plaats van bestemming voor te bereiden. Zo weet je zeker dat je altijd iets bij je hebt, dat je goed kunt 'hebben'.

 

Om de ochtend optimaal te starten, had ik voor ons beiden een heerlijke smoothie van aardbeien/banaan/cranberrysap klaargemaakt. Voor onderweg had ik een Gordita (kleine tortilla) met kruidenkaas, gerookte zalm en alfalfa belegd, opgerold en in stukjes gesneden. We hebben ieder 4 stukjes op. Voor in de loop van de dag had ik nog een flesje tomatensap met citroensap en Greens klaargemaakt. Daar ik eerder deze week een bak hummus had gemaakt, leek het me een goed idee, dit mee te nemen, samen met een aantal crackers.... Echter, om de hummus voor Jeroen ook aantrekkelijk te maken ('kaal' vindt hij het niet zo bijzonder), heb ik het aangekleed tot mijn 'Hummus De Luxe'! Heerlijk! Tip 2: deze hummus-variant is ook prima om tijdens een feestje/borrel aan je visite te presenteren; een ideale manier om 'niet-proevers' met dit heerlijks te laten kennismaken! Zie recept onderaan deze blog!

Omdat het zulk mooi weer was, zijn we beland in een prachtige plaats aan de kust van Noord-Frankrijk! Jeroen weet dat ik een enorme Francofiel ben, dus dat was een schot in de roos! Tip 3: omdat ik 's ochtends weinig eet, hebben we een hotelkamer zonder ontbijt geboekt. We hebben heerlijk gewandeld door de stad, gestruind over een markt, op het strand gezeten, zalig gedineerd, en GENOTEN van de prachtige omgeving! Morgen blog ik verder over deze 2 dagen met een gouden randje!

Hummus De Luxe:

  • Basis hummus (zie recept donderdag 09 aug 2012)
  • Crème fraiche
  • Salsa-saus (mild) voor tortilla's
  • Geraspte kaas
  • Rauwkost naar keuze (fijngesneden, zakje kant-en-klaar te koop bij bv. AH)
  • Gebroken lijnzaad
  • Peper/zout
 

Hummus uitspreiden over schaal, vervolgens laagje salsa erover smeren. Daarna laagje crème fraiche erover smeren en rauwkost eroverheen strooien. Afmaken met wat peper en zout naar wens, en een beetje geraspte kaas. Als laatste wat gebroken lijnzaad over de schotel strooien en opdienen met stukken rauwkost (en voor niet-WLS'ers met bv. tortillachips of dunne crackers).

 

Bij de variant op de foto ontbreekt de fijngesneden rauwkost, dit heb ik vervangen door flink wat alfalfa. Geniet ervan, echt zooooo lekker (zeker op een Frans strand met je lief, hihi!)!!!

 

1 opmerking:

  1. Hey!
    Die hummus de luxe ken ik wel ;)
    hmmmmmm... heerlijk!
    x Sab

    BeantwoordenVerwijderen