dinsdag 7 augustus 2012

Green Monday

Met halve nachtdiensten is er helemaal geen sprake van structuur, gisteren was dan ook echt een rommelige gekke dag, automatisch qua eten ook. Het ontbijt verplaatst naar het middaguur, de avondmaaltijd wordt op het werk genuttigd....

Met een Banded Gastric Bypass (BGB) eet ik al weinig, en met wisselende diensten is het dan een extra uitdaging om voldoende eetmomenten op een dag in te plannen en zo alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Om dit een boost te geven (en omdat het zo lekker wegdrinkt), maak ik met regelmaat een vers groentesapje. Zeker met nachtdiensten vind ik dit de ideale manier om de dag (=nacht) te beginnen. Voor mij was dit het eerste stapje om Raw Food te ontdekken, in één woord geweldig! Je zult er op deze blog nog veel meer over lezen!

Maar goed, even terug naar dat sapje.... Uiteraard maak ik dat het liefst klaar met verse bladgroenten m.b.v. een slowjuicer zoals deze, echter die staat nog even op mijn verlanglijstje, tot die tijd doe ik het met een 'normale' sapcentrifuge. Daar kan ik tomaat, komkommer, bleekselderij en ander lekkers omtoveren tot een heerlijk sapje.

Voordelen van al dat groen

Door het gebruik van rauwe, verse, (liefst) biologische groenten vul je je lijf met levensenergie, ook wel prana genoemd. Alle voedingsstoffen blijven behouden en leveren je zo dus een super krachtige brandstof.

Het bioritme van je lever is erop ingesteld om van 04.00 uur ‘s ochtends tot 12.00 uur ‘s middags z’n gifstoffen los te laten. Groene sappen ondersteunen dit proces. Het chlorofyl in al dat groen neutraliseert gifstoffen en zorgt ervoor dat je lever deze makkelijker kan loslaten. Als je nu ‘s ochtends scrambled eggs met worstjes gaat eten, dan is dat lastig te verteren voor je lijf. Je lever raakt flink in de stress en slaat juist gifstoffen op in plaats van ze los te laten.

En wanneer je voedingsstoffenbalans in je lijf op orde is, des te beter functioneren alle lichaamsprocessen en los je stap voor stap allerlei fysieke ongemakken op.

Een derde voordeel van groene sappen is dat het je spijsverteringssysteem rust geeft. Alle vitaminen, mineralen, enzymen etc. worden direct opgenomen in je bloed. Dus ook als je darmen niet optimaal werken, ben je verzekerd van een goede nutriëntenboost! En wanneer je voedingsstoffenbalans in je lijf op orde is, des te beter functioneren alle lichaamsprocessen en los je stap voor stap allerlei fysieke ongemakken op.

 

Als de mogelijkheid tot vers persen niet aanwezig is, gebruik ik Greens (van Lekkerraw). Een poeder bestaande uit o.a. Spirulina, gember, basilicum, broccoli etc..... Normaal gesproken te mengen met water; ik doe vaak een theelepel door mijn groentesap, samen met wat citroensap. Ook gisteren dus weer een flesje mee naar het werk genomen, ideaal! Een super manier voor héél véél voedingsstoffen en 'zonneschijn'! I love it!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten