woensdag 29 augustus 2012

Dadels: they rock!

Tot voor kort kende (en at) ik dadels alleen gevuld met Monchou (geloof me, dat is de lekkerste kaas als je een dadel gevuld wilt eten...). Echter, op mijn 'healthier lifestyle'-pad ontdek ik nog zoveel meer lekkers met deze vrucht, dat ik dat héél graag met je deel!

Dadels bevatten calcium, zwavel, ijzer, kalium, fosfor, mangaan, koper en magnesium. Ze zitten boordevol vitamine A en bevatten veel anti-oxidanten (die beschermen de cellen en andere lichamelijke structuren in je lichaam tegen zuurstofvrije radicalen). Hieronder weer wat heerlijke receptjes met deze gezonde bommetjes!

Appel is een voorbeeld van fruit dat na mijn BGB (Banded Gastric Bypass) niet zo lekker 'valt'. Op mijn zoektocht naar alternatiefjes met appel, kwam ik op dit heerlijke appel-kaneel-torentje uit (thx to Megan Elizabeth)! Voor tussendoor, als toetje of voor bij de koffie; het smaakt altijd! En zo simpel te maken, het is zó klaar! Zelfs zoonlief is er gek van! Je begrijpt.... dan ben ik héél blij!

Appel-kaneel-torentjes:

  • 3/4 kop geraspte wortel (of wortel-stukjes, maar geraspt is wel zo handig)
  • 8 dadels
  • 1 of 2 appels
  • 1 tl kaneel (of meer, naar eigen smaak toe te voegen)
Mix de geraspte wortel in een keukenmachine fijn. Voeg de dadels en kaneel toe en mix dit met de pulse-knop tot een pasta-achtig geheel. Snijd de appel in dunne plakjes, haal het klokhuis eruit met een appelboor (met dank aan mijn moeder voor het lenen van dit antiek stukje keukengerei!). Smeer op de plakjes appel een beetje van de pasta en stapel het zo op elkaar. Snijd het in bite-size stukjes en smullen maar! Ik had op de foto ongeveer 6 plakjes opgestapeld, maar dit snijdt en eet wat minder makkelijk; mijn suggestie is 3 plakjes te stapelen per portie! Decoreren met wat kaneel op het bovenste plakje!

Tussen de middag heb ik heerlijk gelunched van wat 'leftovers'. Want dat heb je snel, met een BGB. Ik heb wat Ricotta gemengd met wasabi-pasta, op een plakje gerookte zalm uitgesmeerd en deze opgerold. Van die rolletjes heb ik er 1,5 op (overgoten met wat sojasaus, mmmm), samen met wat zeewiersalade. Als ik zo'n salade koop in de winkel, vind ik het in de eerste instantie best prijzig! Maar ik doe 3 maaltijden met zo'n bakje, dus dan valt het best wel weer mee!

Voor de avondmaaltijd had ik de heren hier thuis beloofd weer eens hartige cupcakes te maken (van Rudolph). Zo ook geschiedde, maar het is niet echt mijn ding.... Het valt veel te zwaar! Voor de leuk nog maar wel even een leuk kiekje!

Vanavond ben ik verwend door Jeroen, hij heeft (op mijn aanwijzingen weliswaar) zijn eerste Raw Food-recept klaargemaakt: ijs! Een heerlijk toetje, dat het echter ook goed doet als ontbijt of tussendoortje. Perfect na een workout bijvoorbeeld. Niks geen zoetigheid of conserveringsmiddelen, nee, gewoon heerlijk puur natuur!

Kaneel-notenijs:

  • 2 bevroren bananen
  • 1 handje geroosterde hazelnoten
  • 1/4 kop amandelen
  • 1/2 tl kaneel
  • 1/4 tl nootmuskaat
  • 2 dadels (jaja, daar zijn ze weer!)
  • vers vanillemerg of wat vanille-extract
Doe de hazelnoten in de keukenmachine en maal deze fijn. Doe de dadels erbij en hak deze ook fijn. Meng vervolgens de 2 bevroren bananen (in stukjes gesneden), kaneel, nootmuskaat en vanille erbij, totdat er een glad en romig 'ijs' onstaat. Doe tenslotte de amandelen erdoor en meng dit met de machine nog voor enkele seconden. Als je de amandelen wat minder 'aanwezig' wilt hebben, kun je er ook voor kiezen deze tegelijkertijd met de hazelnoten fijn te malen. Doe het in een plastic bakje, sluit het af en zet het nog even in de vriezer! Zó goed, zó lekker en zó klaar!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten