maandag 27 augustus 2012

Nachtdienst

Een (klein) reeksje nachtdiensten, het is altijd weer een uitdaging v.w.b. voeding. Hieronder dan maar eens een overzichtje van hoe zo'n nacht en dag eruit ziet voor mij, misschien inspireert het andere (onregelmatig) werkenden ook!

Mijn dag begon om 2300 uur 's avonds, na het douchen stond er een heerlijke groentensap klaar voor me! Een betere start kan ik niet hebben! Gemaakt door Jeroen, hoe lief is dat? Het was een sapje van een halve komkommer, 1 stengel bleekselderij, 1 Granny Smith-appel, 1 sinaasappel, beetje citroensap en wat gember. Het sap is na het juicen nog eens gezeefd, heerlijk!

Bij aankomst op Schiphol heb ik 2 koppen thee op, en halverwege mijn dienst een cracker met ananas-roomkaas. Verder gedurende de dienst nog eens een kop thee, een cappuccino en 350 ml water. Op de terugweg heb ik cheese-nuggets op (mijn 'slechte' fav). Bij thuiskomst was er oppas voor de kleinste (thx W!) dus ben ik gelijk lekker gaan slapen. 's Middags heb ik een kop thee met 2 biscuitjes op, en een glas Optimel. Met een voetbaltraining voor de oudste op het programma, is het diner altijd simpel, snel maar wèl voedzaam: soep! Vandaag de tomaten-paprika soep, zóóó zacht van smaak, en ook favoriet bij mijn jongens, jamjam! Het recept is van één van mijn favoriete chefs, Rudolph van Veen, maar iets aangepast, zie onderstaand recept!

Tomaten-paprika soep:

  • 1 kilo tomaten
  • 2 rode paprika's
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook
  • klein blikje tomatenpuree
  • 1 (of naar smaak 2) groentebouillon-blokje
  • peper
  • beetje olijfolie of kokosolie
Snijd de tomaten en paprika's in stukken. Verwarm de olie in een soeppan en fruit het gesnipperd uitje zachtjes, doe er na een minuut de 2 knoflooktenen (geperst of fijngesneden) bij. Voeg vervolgens de tomatenpuree toe en verwarm dit voor een paar minuten. Voeg vervolgens de paprika en tomatenstukken toe. Roer goed door. Voeg het bouillonblokje toe en schenk er 700 ml water aan toe. Breng het geheel aan de kook en laat het zachtjes doorkoken voor ongeveer 20 minuten. Mix met een staafmixer het geheel tot een soep. Wil je de soep dunner, kun je altijd nog wat water toevoegen. Het is op deze manier al prima te eten, maar het is nog lekkerder als de soep even gezeefd wordt. Serveer het met een dotje Griekse yoghurt (Fage, 0% vet). Eventueel kun je er nog wat brood en een groentespread bij serveren (zoals bij het originele recept, zie link). Uiteraard is de soep verder aan te kleden met verschillende kruiden, zoals bijvoorbeeld fijngeknipt bieslook, Italiaanse kruiden etc. Durf en experimenteer!

 

Als toetje heb ik een geweldig lekkere chocolade-mousse gemaakt, en zo simpel..... Zelfs ìk vind het heerlijk, terwijl ik niet zo'n chocolade-freak ben.... Zacht, romig, vol omega 6 en goede vetten, voor voldoende energie! Echt, dit moet je eens geproefd hebben!

 

Chocolade-mousse:

  • 1 avocado
  • 1/4 kop cacao-poeder
  • 1/4 kop Ahorn siroop
  • 3 dadels (optioneel, wordt de mousse wat compacter van)
  • 1 tl agavesiroop
Meng alle ingrediënten in een keukenmachine tot een crème-achtig geheel. Schep het in mooie glaasjes en serveer direct (op kamertemperatuur is deze mousse het lekkerst!). Het recept is goed voor 2 porties van ongeveer ieder 100 ml.

Nu ga ik nog even genieten van een beetje avond, (saampjes op de bank) met een goed glas Sancerre! Santé!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten