dinsdag 6 november 2012

Franse croissants, Amerikaanse repen en Italiaanse pancakes

Gisteren moest mijn jongste onder het mes; niets ernstigs, maar het is toch even slikken... Zo'n klein ventje van bijna anderhalf die je met smekende ogen aankijkt, terwijl het kapje voor de verdoving over zijn mond en neus wordt gehouden.... Beetje van slag was ik wel, en zo kon het dus ook gebeuren dat ik daarna in het restaurant zat te wachten met als ontbijt niet alleen een cappuccino, maar ook een croissant (met boter en jam)! Euhhhhh, Irma? 2 hapjes waren voldoende om te beseffen wat ik goed en wel voor me had (ik hou eigenlijk niet zo van croissants en al helemaal niet met zoetigheid....), en ik heb me voor het ontbijt vervolgens maar even beperkt tot de cappuccino.....

Vandaag heb ik de gekke dag van gisteren achter me kunnen laten, doordat ik extra vrij heb genomen en zo even alle aandacht aan de jongste kan geven. Heerlijk cocoonen thuis (echt mooi weer is het toch niet), kleine B extra veel knuffelen en verwennen; en om de rest van het gezin niet te vergeten, heb ik ook nog wat heerlijke Quinoa-repen gemaakt. Ik heb al een poosje Quinoa-vlokken in huis en behalve cruesli (het ideale recept voor gezonde cruesli heb ik bijna - dan ga ik het zeker met jullie delen!), wilde ik er graag nog iets anders mee maken. Quinoa is glutenvrij, rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E, en mineralen zoals koper, magnesium en ijzer. Het is 'superfood'; niet alleen als een soort ontbijtgranen te gebruiken (het is officieel geen graan, maar het zaad van de Quinoa-plant), maar ook als basis voor bv. salades. De repen/koeken zijn makkelijk klaar te maken, vullen enorm en zijn een geweldig gezond alternatief voor hetgeen als 'gezond tussendoortje' in de supermarkt verkocht wordt!

 

Quinoa-repen:

  • 1 kop gedroogd fruit (ik heb dit keer rozijnen en kleine stukjes gedroogde abrikozen gebruikt)
  • sinaasappelsap
  • 250 g quinoa-vlokken
  • 4 el amandelpasta
  • 1 el vanille-essence
  • snufje zout
  • 1 tl kaneel
  • 1 el Stevia (of minder, naar smaak)
  • 1/2 kop fijngehakte walnoten (ditmaal heb ik walnoten gemengd met amandelen)
  • 4 el Ahorn-siroop
  • 2 eieren
Doe het gedroogd fruit/rozijnen in een schaaltje en zet het onder in sinaasappelsap. Laat dit een uur staan. Verwarm de oven voor op 170 graden. Doe in een schaal de gehakte walnoten/amandelen en schep de amandelpasta erbij. Mix dit goed door. Doe in een beslagkom de helft van de quinoa-vlokken en doe de amandel-notenmix erbij. Meng het goed door en doe vervolgens de rest van de quinoa-vlokken erbij. Voeg de vanille-essence, kaneel, zout en de Ahorn-siroop toe en mix het geheel goed door. Giet het fruit af en doe bij het fruit de 2 eieren. Kluts het geheel goed door en voeg het vervolgens aan de quinoa-mix toe. Nogmaals goed doormengen. Vet een bakblik (bv. een brownie-bakblik, binnenmaat 22x22 cm) licht in (bv. met bakspray) en leg een stukje bakpapier erin, dat zorgt ervoor dat de koek na het bakken makkelijker te lossen is. Doe het beslag in de vorm en druk het stevig aan. Zorg dat de laag overal even dik is. Zet het in de oven voor 25 minuten en zet de oven daarna nog even een paar minuten op de grill-stand, zodat de bovenkant wat bruiner wordt. Los de koek voorzichtig uit de vorm en verdeel het in stukken (ik haal de donkere rozijntjes die aan de bovenkant zichtbaar zijn er altijd even uit...). Laat de stukken koek op een rek verder afkoelen. Zet daarna een lekker kop thee en neem er een stuk koek bij! Euh, ik eet en drink niet tegelijkertijd, dus eerst n kop thee en een half uur later een stuk koek! Het vult enorm! Prima om ook mee te geven aan de kids naar school! Uiteraard kunnen jullie dit recept aanpassen naar eigen smaak: choco-nibs toevoegen, i.p.v. walnoten pistachenootjes gebruiken, cranberry's i.p.v. rozijnen, lange reepjes i.p.v. vierkanten snijden, bovenkant in getempreerde chocolade dopen.... Probeer en proef!

Overigens: ik hou ervan als e.e.a. niet té droog is (dan kan het wel eens té zwaar 'vallen'), dus kan er op de koek nog een laagje 'lekkers' gesmeerd worden (roomkaas light met wat kaneel of fruitjam bijvoorbeeld...!). Experimenteer en hou het gezond!

 

Zo'n dagje thuis is ook ideaal om een warme lunch klaar te maken, daar kan ik soms enorm veel zin in hebben.... Tijd voor een variant op de overheerlijke en proteïne-rijke pancakes van eerder deze week. In dit geval had ik nog wat restjes (Ricotta, pesto, Parmezaanse kaas), dat ik heb omgetoverd tot Italiaanse pancakes, delizioso!!!

 

 

Italiaanse pancakes:

  • 1/2 kop Ricotta
  • 3 el volkoren pannekoekmix
  • 1 ei
  • 1 el pesto (in dit geval had ik nog wat Pesto Rosso in de koelkast staan)
  • 1 el geraspte Parmezaanse kaas
  • kokosolie
  • 2 tl Italiaanse kruiden
  • plakjes cherry-tomaat, hoeveelheid zoveel als dat pancakes gebakken worden
  • peper, hoeveelheid naar smaak
Mix de Ricotta samen met de pannekoekmix, ei, kruiden en peper goed door elkaar. Meng als laatste de geraspte Parmezaan erdoor. Verwarm een likje kokosolie in een koekenpan en doe er met een eetlepel hoopjes beslag in (ter grootte van een grote poffer). Druk aan de bovenkant een plakje cherry-tomaat in de pancake. Bak de pancakes op middelhoog vuur bruin en keer ze voorzichtig om. Bak zo van het beslag 8-10 pancakes (genoeg voor 2 x WLS-lunch). Eventueel te serveren met wat extra cherry-tomaatjes.....

Bon appetit!

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten