donderdag 13 september 2012

Vloeibaar

Zoals ik al blogde, ben ik dus even een paar daagjes vloeibaar aan het 'eten'. Vandaag dan ook de dag begonnen met een heerlijke vruchtensmoothie van wat aardbeien, wilde perzik (2x), citroensap en wat Greens voor extra vitamientjes. Een smoothie is een ideale manier om fruit dat niet meer zo mooi is, toch nog te verwerken!

Gisteren kon ik na mijn nachtdienst niet slapen (geen oppas voor de jongste), dus ben ik maar weer lekker gaan fröbelen in de keuken! Ik had al eerder op de blog van mijn 'blogpal' Eggface de bacon-cheeseburgersoup voorbij zien. Mmmm, ik had eerst wat bedenkingen, ik kreeg al visioenen van stapels cheeseburgers die geblenderd worden..... Maar mijn nieuwsgierigheid won, en dus heb ik deze gisteren, iets omgebouwd tot NL-eigen recept, klaargemaakt! En ik kan niet anders zeggen: een PERFECTE soep als je net post-op nog vloeibaar moet eten, maar toch snakt naar een cheeseburger/Whopper/BigMac! Tip!

 

Cheeseburger Soup:

Kaassaus (= basis van de soep):

  • Half uitje, heel fijn gesnipperd
  • 25 g bloem
  • 300 ml bouillon (uien-bouillon bv.)
  • 2 el tomatenpuree (ongeveer 35/40 g)
  • 125 g geraspte kaas
  • beetje boter
Boter laten smelten in pannetje en gesnipperd uitje langzaam fruiten. Tomatenpuree en bloem toevoegen zodra ui gaat kleuren en goed blijven roeren totdat het een samenklevende massa wordt. Dan beetje bij beetje bouillon toevoegen, en net zo lang blijven roeren totdat al het vocht steeds is opgenomen. Als laatste geraspte kaas toevoegen en blijven roeren, totdat het een dunnig kaas-fondue-achtig mengsel is geworden. Je kunt de saus eventueel nog iets dunner maken door wat water toe te voegen.

Soep:

  • 1 uitje, in halve ringen gesneden
  • 1 kop kippenbouillon
  • 1 of 2 plakken bacon of rauwe ham, in reepjes gesneden
  • 2 el tomatenstukjes (of bruschetta-saus)
  • 1 el grill- en steaksaus
  • scheutje olijfolie
  • 1/4 krop ijsbergsla, in reepjes gesneden
  • peper
  • geraspte cheddarkaas (voor de topping)
Laat de olijfolie in een pan warm worden en fruit hierin de ringen ui en bacon zachtjes aan. Zodra de uiringen beginnen te kleuren, de tomatenstukjes toevoegen. Goed doorroeren. Vervolgens de kaassaus, kippenbouillon en reepjes ijsbergsla toevoegen en goed blijven roeren. Als de soep goed van dikte is (eventueel met wat extra bouillon/water dunner te maken, is naar eigen smaak), afmaken met eventueel wat peper. Door de bacon is de soep al zout genoeg. Opdienen met wat geraspte cheddarkaas! Dit recept is voldoende voor 2 kommen soep! Nu eet ik zelf weinig tot geen vlees meer, dus ik heb de reepjes bacon eruit gevist, ze hebben wel heerlijk hun smaak afgegeven. Die reepjes sla echter, wauw.... Je denkt dat er niets meer van over blijft, maar het maakt deze soep echt àf! Niet weglaten dus! Nomnomnom! Enjoy, you'll love it!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten