maandag 10 september 2012

Leerzaam weekend!

Het weekend begon voor mij afgelopen vrijdagmiddag; ontspannen met de trein mijn lief opgehaald van zijn werk en samen vervolgens naar Amsterdam gereden voor een heerlijke, inspirerende Raw Food-workshop! Een avond met lieve mensen, veel inspiratie en vooral: héél véél lekkers! Kijk maar eens naar onderstaande foto! LekkerRaw rocks!

 

Vol nieuwe ideeën heb ik zaterdag een planning gemaakt voor de komende dagen en boodschappen gedaan! 's Avonds geborreld met vrienden en de volgende dag genoten van het prachtige weer; Jeroen en ik hebben heerlijk gefietst naar Delft (bij elkaar 20 km). Helaas moest ik me aan het eind van de middag klaarmaken voor alweer een paar nachtdiensten èn moest ik tot de conclusie komen dat mijn maag dit weekend echt bijna niets kon hebben. Misschien is het lichaam toch wat van slag door het ontbreken aan ritme? Is het de warmte? Ik ben geen arts, ik weet het niet precies.... Maar om e.e.a. een beetje tot rust te laten komen, heb ik besloten om even een paar dagen op (dik-)vloeibare voeding over te gaan. Dus niks geen lekkere nieuwe receptjes uitproberen; nee, back to basic!

Zo'n vloeibaar dagje (ahum, en nacht in dit geval) ziet er als volgt uit:

Aan het begin van de avond ben ik even gaan 'voorslapen' en toen ik om 2300 uur wakker werd, stond er alweer een heerlijk versgeperst groentensapje klaar. Wederom door Jeroen klaargemaakt met: komkommer, bleekselderij, courgette, appel, kiwi, mineola, citroensap en wat gember. Zalig! Tijdens de nachtdienst heb ik nog 2 koppen thee, 1 cappuccino en 250 ml vruchtensap op. Vanochtend bij thuiskomst wilde ik graag iets hartigs en heb ik het bouillon van een noodle-soup op (bij gebrek aan een 'gezonder' alternatief). Vervolgens ben ik gaan slapen. 's Middags heb ik een schaaltje yoghurt met wat verse bramenjam op. Voor de avond stond er al soep op het programma (jaja, het is weer voetbaldag voor mijn oudste zoon), dus dat komt voor mij ook goed uit. Tom Yam Kung!

 

Tom Yam Kung - Thaise garnalen kokossoep:

  • 1 liter visbouillon
  • 1 blik kokosmelk
  • 1/2 rood pepertje, in dunne ringetjes gesneden
  • 2 cm verse gember, fijngesneden
  • 2 rode uien, in halve (ietwat dikkere) ringen gesneden
  • 1 el bruine basterdsuiker
  • 200 g kastanjechampignons, in kwarten gesneden
  • 1 limoen, zest van de schil en sap
  • 1 bakje garnalen
  • 1 stengel citroengras
  • 1 el Thaise vissaus
  • bakje koriander
Bouillon en melk in pan mengen en aan de kook brengen. Als de bouillon kookt gember, uien, pepertje en suiker toevoegen en op middelmatig vuur 10 minuten laten koken. Na die 10 minuten stengel citroengras en champignons toevoegen en 3 minuten door laten koken, totdat champignons beetgaar zijn. Voeg vervolgens zest van limoen en limoensap toe. Als laatste de garnalen toevoegen en de soep verder op smaak brengen met de vissaus. Nog even doorwarmen, stengel citroengras verwijderen en vervolgens opdienen. Dit recept is voldoende voor 4 kommen. Presenteer de soep met fijngesneden koriander (en eventueel wat fijngesneden bosui). Uiteraard kun je het recept pittiger maken (heel pepertje gebruiken etc.... Echter mijn oudste zoon eet dit ook, dus hou ik de soep mild pittig...)...

 

Als afsluiter van de dag heb ik een kop koffie op. Tevens heb ik nog even een variant op de bekende chia-pudding gemaakt, dat staat nu lekker koud te worden in de koelkast; heerlijk voor vannacht tijdens de nachtdienst! Slaap wel allemaal!

Aardbeien-chiapudding:

  • 1 kleine avocado
  • 2 chia-seeds (half uurtje geweekt in schaaltje met 4 el water)
  • 6 aardbeien, gewassen en ontkroond
  • 1 el kokosolie
  • 1 1/2 el agavesiroop
  • bakje granaatappelpitjes
Avocado, kokosolie, aardbeien en siroop mengen in keukenmachine tot crèmig geheel. Chia-seeds toevoegen en nog eenmaal kort mengen. Als laatste granaatappelpitjes door de pudding spatelen (NIET mengen met keukenmachine). Verdelen over 2 glaasjes en laten opstijven in koelkast. Superfood, superpudding!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten