vrijdag 14 september 2012

Caramel to die for...

Hoewel ik niet echt een zoetekauw ben, is iets zoets op z'n tijd wel lekker en soms gewoon even nodig (hey.... I'm a woman!). De Brownie Bonbon wordt hier thuis met regelmaat gemaakt, een heerlijke snoeperij die ook gezond is. Vriendlief bakt liever taarten en koeken pur sang, vol boter, suikers.... Het moet gezegd: allemaal éven mooi en éven lekker (alhoewel ik het dan bij één proef-stukje hou)! Afgelopen week heb ik hem met caramel-appeltjes verrast! Een Raw caramel 'to die for'! Ècht! En zo simpel te maken, dit moeten jullie eens proberen! Perfect voor post-WLS! Ik eet het met (warme) appelstukjes of gemixed door wat yoghurt, met noten, wat fruit..... Maken!!!!!!




Caramel:

  • 1/2 kop kokosboter
  • 1/4 kop Ahorn-siroop
  • 1/4 kop honing
  • 1/3 kop amandelpasta
  • snufje zout
  • 1 el vanille-essence (of liever: het merg van 1 vanillestokje)
Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en pulse-blend dit eerst enkele keren totdat alles vermengd is. Daarna het mengsel minimaal 3 minuten continue mixen, totdat de substantie caramel-achtige dikte krijgt. Als je het direct na het mixen serveert is het nog een beetje warm, jammie! De caramel is in een afgesloten bakje in de koelkast zeker nog een poosje houdbaar....... als het de kans krijgt!

 

Langzaamaan worden de vloeibare maaltijden weer vervangen door wat andere, lichte maaltijden. Voor de avondmaaltijd heb ik heerlijke Raw sushi gemaakt. Zoals jullie weten kan ik sinds de plaatsing van mijn BGB geen brood/pasta/rijst meer eten. Dit vind ik niet zo heel erg, want.... Those were my enemies before! Het betekent dus ook dat sushi eigenlijk ook passé is, hoewel sashimi mijn behoeften voldoende kan opvangen. Maar sushi met nori is zo lekker, dat alternatieven snel gevonden moesten worden. Zo gezegd, zo gedaan. In plaats van rijst heb ik een Raw-pasta gemaakt en de sushi verder gevuld met o.a. avocado, tomaat, komkommer, tuinkers etc. Je kunt natuurlijk erbij stoppen wat je lekker vindt! Roll it away!




Raw pasta voor Raw Sushi:

  • 3/4 kop rauwe cashewnoten, een nacht geweekt in een bakje water
  • 1/3 kop zongedroogde tomaten (NIET de variant op olie!)
  • sap van halve citroen
  • teen knoflook
  • 2 tl tomatenpuree
  • zout en peper naar smaak
Alle ingrediënten in de keukenmachine mixen tot een dikke pasta. Deze pasta uitsmeren over nori-vel en vullen met ingrediënten naar keuze (zie boven). Ook lekker als dip bij diverse rauwkost of gesmeerd op een cracker! Mmmm!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten