vrijdag 14 december 2012

Preisoep en vitamine-shot voor een zieke

Deze dagen zijn bij uitstek geschikt om ziek te worden: temperatuur-schommelingen, drukke feestdagen met alle nodige voorbereidingen voor de boeg (en dus stress voor velen...!), te weinig slaap.... En dat alles naast al het normale werk en gezin. Het lijkt alsof half Nederland is getroffen, en na Jeroen en B ben ik nu ook aan de beurt.

Het gevaar zit vooral in het feit dat er geen energie meer is, om dan ook maar iets gezonds klaar te maken. Er wordt gegeten/gedronken (als dat al lukt) wat voorhanden is, meestal niet het meest gezonde alternatief. Belangrijkste tip die ik mee wil geven: zorg dat je voldoende blijft drinken! Lauw water met citroensap, versgeperste sinaasappelsap zijn de 2 drankjes waar ik iedere ochtend mee begin, ook deze 'zieke' dagen. Daarnaast veel thee (met honing), gezuiverd water en als ik voldoende puf heb, blender ik snel een groen sapje. Lekkere, gezonde en vullende soepen als avondmaaltijd en dat was het dan wel zo'n beetje.....

Als voorbeeld: blender 400 cc Healthy People-sap (ik had dit keer aardbei-braam in huis) met een flinke hand verse spinazieblaadjes. Daarna even zeven (indien gewenst) en mijn vitamine-shot is weer klaar (is de kleur niet fantastisch? Soort rode-kool-paars.... Super!)!

 

Gisteren heb ik een prei-soep gemaakt, naar het recept van Evert van 24Kitchen. Makkelijk en vullend, ik heb de gerookte zalm echter achterwege gelaten. De sjalotten en geroosterde knoflook geven de soep een diepte qua smaak, echt heerlijk! Klik op deze link voor het originele recept.

Genoeg ideeën voor de blog met de bijzondere dagen voor de deur; alhoewel mijns inziens iedere dag speciaal is, en ik er iedere dag mijn best voor doe gezonde èn lekkere keuzes te maken. Maar tsja, ziek-zijn gooit nu even roet in het eten... Wordt zo snel mogelijk vervolgd!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten