zondag 6 januari 2013

Doreen's bleekselderij

Heerlijk om na alle feestdagen weer met wat 'normale' diensten op het werk en 'normale', gezonde maaltijden de draad op te pakken. Hebben jullie ook van alle feestelijkheden met familie en dierbaren genoten?

Zoals wellicht bekend, vind ik het heerlijk om m.n. nieuwe recepten met groenten uit te proberen. Daar varieer ik voor mijn gevoel onvoldoende mee, en ik wil het repertoire op dat gebied graag uitbreiden.

Vanavond stond een nieuw recept op het programma, bleekselderij! Maar dan gestoofd en uiteindelijk ook nog even gegratineerd, naar het recept van mijn lieve collega Doreen. Ik deed het wel uit het hoofd, dus euhhhh... Mocht het niet helemaal volgens het origineel zijn... Sorry! Ik heb het gecombineerd met een stukje vis, en voor de overige familieleden met een stukje vlees en een puree van zoete aardappel. Dat laatste heb ik uiteindelijk ook geproefd en ik kan niet anders zeggen: de combinatie was super! Zo simpel, maar toch smeuïg en voedzaam.

Doreen's bleekselderij:

  • 1 bos bleekselderij, schoongemaakt (ontdaan van draden), gewassen en in stukjes van 1 cm breed gesneden
  • 2 bouillonblokjes
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 tl kokosolie
  • ongeveer 100 ml water, of zoveel dat nodig is
  • 100 g geraspte kaas
Verwarm de olie in een hapjespan en fruit de ui aan. Als deze gaat kleuren, bleekselderij toevoegen en zachtjes bakken voor ongeveer 5 minuten. Zoveel water in de pan gieten, dat selderij net onder staat. Bouillonblokjes toevoegen en zachtjes laten stoven (30-45 minuten), totdat bleekselderij helemaal zacht is. Verwarm de oven ondertussen voor op 180 graden. In vergiet selderij uit laten lekken en overdoen in ovenschaal en bestrooien met geraspte kaas. In oven zetten en laten gratineren/warm worden voor ongeveer 20 minuten. Bovenstaand recept is voldoende voor ongeveer 3 personen, en smaakt heerlijk in combinatie met een puree van zoete aardappel en een stukje gegrilde vis. Bijzonder!!!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten